duminică, 24 noiembrie 2013

FENOMEN TEHNIC — Vibratiile franelor fata cu disc la vehiculele Skoda Octavia I


FENOMEN TEHNIC — Vibratiile franelor fata cu disc la vehiculele Skoda Octavia I
Vehiculele Octavia I (anul de fabricatie 1997 - 2006) au ajuns in prezent in
segmentul de masini foarte rulate cu peste 100 000 km moment in care incepe sa se faca simtita uzura masinii. lar vehiculul este deja departe de termenul de garantie.
Este valabil si pentru puntea fata care este foarte solicitata avand in vedere incarcarea motorului, mai ales la versiunile diesel.
Jocul marit al tuturor componentelor de suspensie a puntii si a rulmentilor de roti duc adeseori la vibratii crescute ale intregii punti si la o bataie a butucului rotii care duce in final la o bataie a discului de frana. Aceasta situatie se
manifesta negativ mai ales dupa montarea unor placute si a unui disc nou. Se ajunge Ia un joc intre disc si placuta de frana de cca. 0,05 mmpe fiecare parte.Pana Ia 3 000 km aceasta ,,slefuire” este atat de adanca incat Ia franare placutele de frana aluneca in aceste santuri, ceea ce se manifesta prin vibratii ale puntii fata Ia franare si socuri in pedala de frana. Toate acestea duc la concluzia gresita cum ca discul este ,,ovalizat” si trebuie reclamat.
Noi, producatorii si distribuitorii de piese de schimb ne confruntam zilnic cu aceasta situatie:
Dupa parcurgerea a 2 000 pana Ia 3 000 km aceasta,,slefuire” este atat de adanca incat la franare placutele de frana aluneca in aceste santuri, ceea ce se manifesta prin vibratii ale puntii fata la franare si socuri in pedala
de frana.
Daca acest joc al discului este mai mare decat valoarea admisa de cca. 0,10 mm, se ajunge ca la fiecare rotatie a rotii chiar si fara franare sa se produca o atingere a discului cu placuta si astfel la o macinare a discului intr-un singur loc si pe locul diametral opus. Dupa parcurgerea a 2 000km indiferent de tipul si producatorul sau fumizorul de discuri de frana. Avand in vedere ca aceste deteriorari nu sunt incluse in garantie si reclamatiile nu pot fi luate in considerare, va oferim informatii tehnice privind modalitatea
de evaluare a starii puntii fata si recomadarile noastre in ceea ce priveste reparatiile.
Verificare disc franaVerificare joc
Procedura de evaluare a uzurii puntii fata a vehiculului Skoda Octavia I, an de fabricatie 1997 -2006,
eventual Skoda Octavia Tour (pana in anul de fabricatie 2010)
Puntea fata se compune din piese mobile care permit suspensia si miscarea rotiior. Acestea sunt conectate intre ele prin piese articulate moi in paturi de cauciuc, asa numite silent- block-uri sau in pivoti de otel.
Toate aceste componente de cauciuc se uzeaza cu timpul, se inmoaie, cele de metal se tocesc si nu mai au rigiditatea necesara pentru amortizarea vibratiilor si impacturilor si nu conduc cum trebuie puntea fata care slabeste si incepe sa vibreze excesiv atat in timpul rularii, cat mai ales la franare. Vibratiile se transmit in toata
masina si in rulmentiii de roata care sunt supraincarcati, se produce o marire a jocului si ca urmare la o bataie radiala prea mare a butucului si a discului de frana. Este vorba in special de:
-Bucsa fata a bratului puntii.
-Bucsa spate a bratului puntii.
-Pivotul.
- Suportul (patul) metalo-cauciucat al puntii.
- Bridele barii stabilizatoare.
-Bucsile barii stabilizatoare.
-Bieletele antiruliu la masinile cu cutie
semiautomata.
- Butucul rotii cu rulment.
Pentru executarea unei reparatii corecte respectand si cerintele uzuale pentru schimbarea discului si a placutelor de frana, trebuie evaluata starea componentelor enumerate mai sus, trebuie evaluat gradul lor de uzura si efectuate toate schimbarile necesare.
Procedurile de schimbare a pieselor sunt indicate de catre producator in capitolul "Reparatii angrenaje roti fata si Reparatii frane fata din Manualul de reparatii pentru Skoda Octavia —sasiu. Baza pentru inlocuirea corecta si monta-rea unui disc de frana si a unor placute noi este evaluarea bataii radiale a butucului si a discului de frana prin masurarea cu micrometrul direct pe puntea masinii. ln cazul in care bataia radiala a nou montatului disc este mai mare decat 0,10 mm admisi, masurata la cca. 10 mm de marginea exterioara a dis-
cului, trebuie mésurata si bataia butucului care nu trebuie sa depaseasca 0,03 mm. ln cazul unei batai radiale a butucului mai mari, trebuie schimbat rulmentul sau butucul si reparate toate componentele enumerate mai sus. Un disc de frana deteriorat care se manifesta prin trepidatii ale puntii fata la franare prezinta semne de uzura accentuata cauzata de o bataie excesiva a discului, poate fi partial reconditionata prin schimbarea discului. Cum rezulta din cele mentionate mai sus, deteriorarea discurilor de frana Ia aceste masini rezulta dintr-o constructie nu tocmai inspirata a puntii.
Schema angrenajului puntii fata Skoda Octavia1
La masinile cu aceeasi platforma (VW Golf IVSeat Leon) nu apare deloc acest fenomen. Punctul de vedere al producatorilor in ceea ce priveste rectificarea discurilor micsorarea grosimii discului prin frezarea suprafetei. Se elimina astfel un strat subtire de material de ordinul zecimilor de mm, ceea ce poate duce in unele cazuri la largirea jocului intre disc si placuta si oprirea macinarii discului si, in consecinta, a trepidatiilor
puntii
ATENTIE: niciodata nu se frezeaza discul sub grosimea minima admisa data de producator si nici in timpul exploatarii grosimea nu poate sa scada sub aceasta valoare! Aceasta operatie insa nu elimina bataia excesiva a butucului duce la o usoara prelungire a debutului efectului de franare, scade viabilitatea discului de frana si dupa frezare, din cauza jocului butucului se modifica putin grosimea discului. Nu recomandam acest tip de reparatii! Recomandam eliminarea profesionista a cauzei acestui efect si anume reparatia mai sus mentionata a puntii fata.
ATENTIONARE!
Va atragem atentia ca nerespectand procedurile reparatiei mentionate precum si nerespectand indicatiile producatorului pentru repararea puntii fata, nu se poate garanta operatia
OBSERVATIE: autorii acestui studiu sunt specialisti cehi angajati ai firmelor ce reprezinta urmatoarele marci: ATE, Bosch, Ferodo si TRW. Dupa traducerea acestui studiu, reprezentantii din strainatate ai furnizorilor nostri s-au identificatcu informatiile prezentate.
Pentru ca schimbarea franelor sa se faca corect,dorim sa va descriem pe scurt principiile generale care stau la baza schimbarii corecte a discurilor si placutelor. Precizia acestui serviciu de reparatii, aparent banal, a devenit din ce in ce mai importanta in ultimii ani datorita cresterii greutatii vehiculelor si a cresterii in dimensiune a discului de frana.
Din aceste motive toleranta joaca un rol foarte important in inlocuirea corecta a componentelor din sistemul de franare pentru ca acesta trebuie sa fie intr-o stare similara cu cea noua.
Daca nu sunt respectati cu strictete pasii de mai jos, riscul ca diferite probleme sa apara creste
exponential.
1. Demontati roata
2. Scoateti placutele de frana din etrier si impingeti pistonul inapoi cu ajutorul unui dispozitiv special
3. Demontati etrierul de frana
Nu lasati etrierul demontat sa atarne Iiber de circuitul hidraulic! Se deterioreaza furtunul de frana. Folositi un carlig pentru agatarea sa.
DEMONTARE Sl MONTARE
4. Demontarea discului
Demontati discul de frana uzat. Daca vreti sa schimbati numai placutele trebuie masurata grosimea discului cu instrumente corespunzatoare
IMPORTANT: pe toata perioada de functionare a placutelor de frana, grosimea discului de frana nu poate sa scada sub grosimea minima, indicata pe disc! in acest caz trebuie schimbat si discul.
5. Curatarea discului
Curatati cu atentie discul nou cu ajutorul produselor speciale de curatare a franelor
(de ex. Spray discuri - TRW Automotive). in cazul in care discul este uns cu ulei, trebuie eliminate toate urmele de ulei astfel incat pe suprafata sa sa nu mai existe nicio urma de grasime care ar murdari si ar
devaloriza materialul de frictiune al placutelor de frana si ar micsora considerabil eficienta franelor.
La manipularea placutelor trebuie impiedicata murdarirea materialului de frictiune cu grasimi.
Curatati in mod special suprafata care va veni in contact cu butucul.
SFAT: discurile prevazute cu un strat special anticoroziv nu trebuie degresate inainte de montare. Economisiti manopera si isi vor pastra pe toata durata ale functionare aspectul initial fara coroziune pe locurile vizibile. 
6. Curatarea butucului
Curatati cu atentie partea frontala a butucului pe care este montat discul. Butucul trebuie curatat de toate impuritatile si de coroziune. Dupa o prima curatare bruta se poate folosi o perie de sarma, dar este indicat a se utiliza produse speciale pentru curatarea butucilor care se gasesc in numar mare pe piata. Nu sunt dintre
cele mai ieftine, dar utilizarea Ior este absolut necesara, sporind in acelasi timp confortul dvs.in acelasi fel trebuie curatate suprafetele de contact ale rotii. Dupa aceasta curatare bruta, utilizati un produs pentru frane (mai sus amintitul Spray discuri - TRW Automotive sau altele).
7. Controlul rulmentilor si masurarea bataii
radiale a butucului rotii 
Controlati daca jocul din rulmentul rotii nu depaseste toleranta admisa si daca rulmentul se misca liber. Daca este necesar si daca si constructia masinii permite, reglati jocul rulmentului. Acum masurati cu ajutorul dispozitivelor speciale (care ar trebui sa fie in dotarea oricarui service) bataia radiala a butucului rotii pe mar-
ginea sa exterioara. Aceasta nu trebuie sa depaseasca 0,03 mm altfel, dupa montare, ar putea avea si discul un joc, chiar daca este nou. Asezati noul disc pe butuc si fixati-I.
IMPORTANT: respectati intotdeauna momentul de strangere pentru vehiculul dat. Depasirea momentului de strangere cauzeaza aparitia deformatiilor si a jocurilor.

DEMONTARE SI MONTARE
8. Asezarea discului si masurarea jocului
Asezarea discului si masurarea jocului
Dupa asezarea discului si strangerea tuturor suruburilor trebuie efectuate masuratori ale
abaterilor. Aceasta operatie poate necesita utilizarea unui suport special ce simuleaza roata. Masuratoa-
rea se efectueaza cu ajutorul unor dispozitive speciale (de ex. ,,Brembo Gauge Kit“) montat pe constructia masinii, la 10 mm sub marginea superioara a discului. Abaterea (jocul) masurata pe durata unei rotatii a discului nu poate depasi 0,1 mm.
SFAT: daca abaterea este mai mare de 0,1 mm, utilizati cel de-al doilea disc din pachet (imposibil in cazul discurilor care necesita montaj lateral) sau montati discul in alta pozitie daca este posibil.
Aceste masuri pot ajuta la scaderea bataii radiale. Masurarea abaterilor este o operatie deosebit de importanta in procesul de montare si trebuie efectuata la fiecare schimbare de frane.
Testarea si rodajul franelor noi
Dupa montarea noilor discuri la placute, efectuati un drive-test. Asigurati-va ca in timpul mersului si la franare nu apar sunete si vibratii nedorite. Urmariti daca franele sunt eficiente si daca franarea este uniforma (la primele zeci de frane, efectul de franare poate fi mai slab). ln timpul drive—testului evitati franarea brusca.
Cand predati masina clientului atrageti-i atentia ca trebuie sa respecte pe o distanta de cca. 200 km perioada de rodaj 
Aceasta operatie nu dureaza mai mult de un minut la fiecare roata. Daca bataia este mai mare decat cei 0,1 mm permisi se va produce o frecare continua a discului de placute care se va manifesta printr-o uzura inegala si prin vibratii (pedala trepideaza) — fenomen tipic, vezi studiul la Skoda Octavia I.
9. Curatarea etrierului, a cuzinetilor si a bolturilor
lndepartati rugina si alte impuritati de pe suprafata de lucru a etrierului cu o perie de sarma.
Pe caile de ghidare ale bolturilor folositi o cantitate moderata de lubrifiant rezistent la caldura. Este interzisa utilizarea pastei cu cupru! ln acest caz din cauza particulelor metalice, in alte locuri ale sistemului de franare din cauza posibilei formari a unei pile galvanice si ulterior a coroziunii.

Rodajul este important pentru ca materialul de frictiune sa se muleze la disc si sa apara asa numita ,,pereche de frictiune”. ln aceasta perioada nu ar trebui sa se efectueze frane bruste care sa determine supraincalzirea
materialului de frictiune sau a discului de frana, De asemenea nu ar trebui activata functia ABS.
In timpul rodajului se produce o modificare a materialulul de frictiune al placutelor sub influenta caldurii, ceea ce se poate manifesta prin scaderea efectului de franare. Asezati etrierul la locul lui. Etrierii ,,flotanti” trebuie sa culiseze usor pe bolturile de ghidare si vertical pe suprafata discului. Orice minima deformare a bolturllor dar in special umflarea lor poate cauza frecarea placutelor de disc, aparitia jocului, vibratiilor sau scartaitului
Umflarea bolturilor de ghidare nu este intotdeauna vizibila si totusi nu mai pot fi folositi. De aceea recomandam ca odata cu schimbarea discurilor sa fie schimbate si accesoriile etrierilor. si asta cleoarece au o influenta majora asupra uzurii simetrice a placutelor si asupra zgomotului produs de frane.
10. Montarea placutelor
Montati noul set de placute. Placutele trebuie sa se miste liber in locasul lor.Montati arcurile sau alte accesorii ale placutelor. Pentru o buna functionare utilizati accesorii noi macar Ia fiecare schimbare a discurilor (fie-
care a doua schimbare a placutelor). Pentru scaderea riscului de scartait se poate unge partea exterioara (nu cea de lucru) a placutelor in locul de contact cu etrierul cu o pasta speciala pentru frane - de ex. Textar CERATEC

11. Montarea rotii
lnainte de montare curatati bine suprafata de asezare. Asigurati-va ca este in stare buna si echilibrata. Asezati rotile si strangeti toate suruburile manual sau cu un pistol pneumatic. Coborati masina de pe cric si abia apoi strangeti in cruce cu cheia dinamometrica pana la momentul indicat.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu